Autor:
Paweł GorylRecenzent:
Mirosław OchojskiData publikacji:
17 paź 2024 r.Ostatnia aktualizacja:
24 paź 2024 r.Spis Treści
Konsorcjum firm architektonicznych przekazało spółce Centralny Port Komunikacyjny projekt budowlany nowego lotniska, dworca kolejowego oraz węzła przesiadkowego dla transportu publicznego. Przeczytaj dzisiejszy artykuł i dowiedz się, jak ma wyglądać port lotniczy w Baranowie.
Przedstawiony spółce Centralny Port Komunikacyjny (CPK) projekt lotniska przewiduje budowę terminala pasażerskiego o powierzchni około 450 tys. m². Ma on umożliwiać obsługę pasażerów na 3 poziomach:
Terminal będzie połączony z tzw. pirsami (przedłużeniami głównej hali), które umożliwią pasażerom bezpośrednie dojście do samolotów. Jak zapowiada spółka CPK, w pierwszym etapie lotnisko będzie mogło obsłużyć do 11 tysięcy pasażerów na godzinę. Planowane jest uruchomienie około 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej z możliwością zwiększenia ich w razie potrzeby do 170.
W porównaniu z wcześniejszymi założeniami, wprowadzono optymalizacje mające na celu zmniejszenie kosztów realizacji projektu. Skrócono m.in. długość pirsów o około 100 m, co przy mniejszej powierzchni zabudowy ma ograniczyć dystans do pokonania przez pasażerów oraz ułatwić im przesiadki.
W pierwszym etapie lotnisko CPK będzie miało przepustowość sięgającą 34 milionów pasażerów rocznie (z możliwością dalszej rozbudowy portu). Spółka CPK podkreśla, że dla porównania, Lotnisko Chopina w Warszawie obsłużyło w 2023 r. około 18,5 miliona pasażerów. Szacuje się, że około 40% pasażerów na CPK będą stanowili tzw. podróżni transferowi (przesiadający się na inny samolot).
Do realizacji w pierwszej kolejności przewidziano pirs północny przeznaczony dla lotów dalekodystansowych do strefy Non-Schengen oraz pirsy centralne o elastycznej funkcjonalności obsługi lotów w strefach Schengen i Non-Schengen. Dokumentacja dla pirsu południowego jest gotowa, ale jego budowa będzie zależała od prognoz ruchu. Przewiduje się, że na późniejszych etapach powstaną także pirs północno-zachodni i pirs południowo-zachodni.
Na lotnisku znajdą się 27 stanowiska dla samolotów wąskokadłubowych oraz 23 stanowiska dla szerokokadłubowych, z opcją elastycznego wykorzystania 18 z nich (1 samolot szerokokadłubowy lub 2 wąskokadłubowe). Jednocześnie możliwa będzie obsługa od 50 do 68 samolotów, w zależności od typu floty.
Względem pierwotnych zamierzeń wprowadzono także zmiany w konstrukcji dachu terminala oraz dworców kolejowego i autobusowego, co pozwoliło na zmniejszenie ilości stali potrzebnej do budowy. Zamiast przewieszonego dachu, zastosowane zostaną arkady oparte na słupach, co ma dodatkowo lepiej zabezpieczyć wejścia przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.
CPK ma integrować różne środki transportu — lotniczy, kolejowy i autobusowy. Przewiduje się, że nawet połowa pasażerów będzie dojeżdżać na lotnisko pociągiem. Dworzec kolejowy będzie bezpośrednio połączony z terminalem. Poczekalnia dla autobusów dalekobieżnych zostanie połączona z dworcem kolejowym, aby przyspieszyć przemieszczanie się podróżnych.
W skład konsorcjum generalnego architekta wchodzą renomowane biura projektowe, takie jak Foster + Partners i Buro Happold, a także ponad 30 innych firm z różnych branż, w tym NACO, Kuryłowicz & Associates oraz Cundall. Łącznie w prace zaangażowanych było niemal 500 projektantów.
Lider konsorcjum Foster + Partners ma doświadczenie zdobyte m.in. podczas projektowania lotnisk w Londynie, Pekinie, Hongkongu, Kuwejcie, Rijadzie.
Obecnie trwają prace nad innymi elementami projektu budowy lotniska CPK. Firma Dar z grupy Sidara kończy dokumentację koncepcyjną dróg startowych, kołowania oraz płyt postojowych. Prowadzone są też prace nad projektem wieży kontroli ruchu lotniczego oraz budynków służb ratowniczo-gaśniczych. Równoległe toczy się postępowanie na projekt, dostawę, zamontowanie i uruchomienie systemu obsługi bagażu, w ramach którego ma powstać m.in. 11 km taśmociągów.
Spółka CPK zakłada uzyskanie decyzji lokalizacyjnej od Wojewody Mazowieckiego do końca 2024 r., co pozwoli na złożenie wniosku o pozwolenie na budowę. Obecnie na terenie przyszłego lotniska prowadzone są przygotowania pod budowę, m.in. prowadzone są rozbiórki. Rozpoczęcie pełnowymiarowych prac budowlanych planowane jest na 2026 r. Zgodnie z aktualnym harmonogramem, nowe lotnisko ma zostać uruchomione pod koniec 2032 r., z jednoczesnym oddaniem do użytku odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią.
Budowa lotniska w Baranowie oraz inwestycji mu towarzyszących wiązać się będzie z licznymi wywłaszczeniami nieruchomości. Jednym z większych projektów, niewchodzącym bezpośrednio w skład lotniska, będzie budowa ogromnego węzła kolejowego na zachód od projektowanego portu (przeczytaj artykuł: Ustalenie lokalizacji węzła kolejowego CPK). Obecnie trwa postępowanie o wydanie decyzji zezwalającej na jego lokalizację.
Proces wywłaszczenia jest złożony i pełen formalności. Dlatego jeśli jesteś właścicielem nieruchomości przeznaczonej pod budowę lotniska CPK lub inwestycji towarzyszących, warto rozważyć skorzystanie z profesjonalnej pomocy prawnej.
Nie zostawiaj ważnych decyzji przypadkowi. Skorzystanie z usług doświadczonego prawnika to inwestycja w Twoje bezpieczeństwo i pewność, że cały proces przebiegnie zgodnie z prawem i Twoimi oczekiwaniami. Nie czekaj — zapewnij sobie profesjonalne wsparcie już dziś.
Źródła
Autor
Paweł Goryl
Specjalista ds. treści
Szanowni Państwo, jeżeli opisywany wyżej temat dotyczy także Państwa, to zapraszamy do kontaktu telefonicznie pod numerem +48 502 453 699 (lub przez formularz kontaktowy na dole strony).
Oszacuj swoje odszkodowanie - skorzystaj z naszego kalkulatora
Sprawdź, ile możesz zyskać po wywłaszczeniu. Skorzystaj z naszego intuicyjnego kalkulatora i odkryj potencjalną wartość swojego odszkodowania.
Oszacuj odszkodowaniePotrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się z nami
Jesteśmy tutaj, aby odpowiedzieć na Twoje pytania i zapewnić wsparcie w sprawach związanych z wywłaszczeniem. Skorzystaj z formularza kontaktowego i zgłoś swoje potrzeby już teraz.
Kancelaria Prawna INLEGIS
Prosto o nieruchomościach
ul. Podwale 83 lok. 7
50-414 Wrocław
Telefon:
+48 502 453 699
© 2024 Kancelaria Prawna INLEGIS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Polityka PrywatnościWykonane przezThe Story
E
T
R
z ponad 80 opinii