kancelaria prawna Wrocław INLEGIS , wywłaszczenie

Budowa drogi S19 na odcinku Dukla (bez węzła) – Barwinek (granica Państwa)


Autor:

Paweł Goryl

Recenzent:

Mirosław Ochojski

Data publikacji:

5 wrz 2024 r.

Ostatnia aktualizacja:

20 sie 2024 r.
Oceń artykuł:

Budowa drogi S19 na odcinku Dukla - Barwinek to inwestycja, która znacząco wpłynie na życie lokalnych mieszkańców. Wielu będzie zmuszonych do przymusowego oddania swoich gruntów. W obliczu nadchodzących zmian warto być na bieżąco z postępami prac, aby odpowiednio przygotować się na możliwe wywłaszczenie i skutecznie zadbać o swoje interesy.

Informacje o odcinku Dukla (bez węzła) – Barwinek (granica Państwa)

Budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku Dukla (bez węzła) - Barwinek (granica Państwa) to jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w województwie podkarpackim. Zapowiadane od lat przedsięwzięcie ma na celu poprawę połączeń komunikacyjnych w ramach trasy Via Carpatia. Jest to międzynarodowy szlak „północ-południe”, łączący Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji. Odcinek od Dukli do Barwinka, graniczący bezpośrednio ze Słowacją, stanowić będzie integralną część projektu budowy drogi S19 Rzeszów - Barwinek. Podmiotem odpowiedzialnym za zrealizowanie inwestycji jest oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Rzeszowie.

Postęp w inwestycji – harmonogram

Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe

Prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym rozpoczęły się 13 maja 2008 r. Umowa na jego wykonanie została podpisana z firmami Mosty Katowice Sp. z o.o. oraz Arcadis Sp. z o.o. Studium to było kluczowym krokiem w przygotowaniach do realizacji inwestycji, umożliwiając zbadanie warunków terenowych i przeanalizowanie projektu pod kątem finansowym.

Koncepcja programowa

Koncepcja programowa dla odcinka S19 Dukla - Barwinek została opracowana przez firmę Multiconsult Polska Sp. z o.o. na podstawie umowy podpisanej 24 kwietnia 2018 r. Dokument ten szczegółowo opisuje założenia techniczne oraz program inwestycji.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

Wniosek o środowiskowe uwarunkowania złożono 28 października 2011 r., a decyzja została wydana 6 listopada 2015 r. przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie. Inwestycja biegnie przez cenne przyrodniczo tereny (m.in. objęte programem Natura 2000), dlatego uzyskanie decyzji było niezbędne do rozpoczęcia prac projektowych.

Projekt i realizacja

Przedsięwzięcie realizowane jest w systemie „Projektuj i buduj”, a za jego wykonanie odpowiada firma Polaqua. Nadzór inwestorski sprawuje ZDI Sp. z o.o. Umowę z wykonawcą podpisano 10 października 2022 r. Całkowita wartość kontraktu wynosi 1 mld 862 mln 980 tys. 374,94 zł. Zgodnie z harmonogramem wynikającym z umowy, zakończenie prac ma nastąpić do 4 maja 2027 r.

Wniosek o decyzję ZRID

Wniosek o decyzję ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) został złożony 1 grudnia 2023 r. do Wojewody Podkarpackiego. Decyzja ta jest kluczowa dla rozpoczęcia robót budowlanych, umożliwiając formalne zatwierdzenie przebiegu trasy i rozpoczęcie prac w terenie.

S19 Dukla (bez węzła) - Barwinek (granica Państwa) – lokalizacja i parametry

Trasa drogi S19 (klasy ekspresowej) na odcinku Dukla - Barwinek rozpoczyna się na północ od miasta Dukla, biegnąc na południe, przez dolinę rzeki Jasiołki oraz tereny rolnicze, omijając miejscowości Nowa Wieś, Trzciana i Tylawa. Omawiany odcinek o całkowitej długości 18,18 km kończy się na granicy polsko-słowackiej, łącząc się z trasą na Słowacji.

Parametry techniczne drogi przewidują dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, z szerokością pasa ruchu 3,5 m oraz zatokami awaryjnymi o szerokości 2,5 m (nie będzie pasa awaryjnego). Szerokość poboczy ma wynosić min. 0,75 m. Dopuszczalne obciążenie drogi określono na 115 kN/oś.

Zakres robót budowlanych

Węzły drogowe i skrzyżowania

Jednym z najważniejszych elementów „ekspresówki” będzie zlokalizowany na granicy kraju Węzeł Barwinek. Ma on zapewnić płynne połączenie ruchu drogowego z trasą na Słowacji.

Obiekty inżynierskie

W ramach inwestycji zostanie zrealizowany szeroki zakres prac budowlanych, obejmujący budowę 15 estakad (13 z funkcją przejść dla zwierząt), 10 mostów, 4 wiaduktów w ciągu S19, 2 wiaduktów nad S19 oraz 6 przejść dedykowanych tylko dla zwierząt (4 dla zwierząt małych). Zostaną także wykonane przejazd pod S19 (z funkcją przejścia dla zwierząt), a także małe mosty i przepusty na jezdniach poprzecznych, które zostaną dodatkowo zmodernizowane. Przy trasie planuje się również utworzenie czterech miejsc do kontroli i ważenia pojazdów.

Ochrona środowiska

Inwestycja została zaplanowana z myślą o ochronie środowiska. Przewidziano 24 obiekty pełniące funkcję przejść dla zwierząt, a także zbiorniki retencyjne oraz urządzenia podczyszczające wody opadowe. Dodatkowo, dla ochrony przed hałasem, zbudowane zostaną ekrany akustyczne, a pasy zieleni izolacyjnej będą pełniły funkcję ochronną oraz naprowadzającą dla zwierząt.

Perspektywy oraz cel budowy drogi

Budowa odcinka S19 Dukla - Barwinek jest kluczowa dla stworzenia transgranicznego połączenia drogowego na szlaku Via Carpatia pomiędzy Polską a Słowacją. Projekt ma na celu usprawnienie ruchu transgranicznego oraz poprawę bezpieczeństwa na tej ważnej trasie.

Budowa drogi S19 na odcinku Dukla - Barwinek to strategiczny krok w rozwoju infrastruktury drogowej Polski, który przyczyni się do lepszego połączenia kraju z południową Europą i zapewni nowoczesną, bezpieczną trasę dla podróżujących.

Wywłaszczenia pod drogę Dukla - Barwinek

Okoliczni mieszkańcy muszą wiedzieć, że budowa drogi Dukla - Barwinek będzie wiązała się nie tylko z udogodnieniami komunikacyjnymi, ale także z przymusowym przejęciem prywatnych nieruchomości. Nowa trasa nie będzie bowiem iść po śladzie istniejącej obecnie drogi krajowej nr 19. Dlatego osoby, które mogą być dotknięte wywłaszczeniem, powinny na bieżąco monitorować postęp inwestycji. Należy mieć świadomość, że wniosek o decyzję ZRID obejmuje również prośbę o nadanie jej rygoru natychmiastowej wykonalności. Oznacza to, że inwestor będzie mógł od razu przejąć grunty niezbędne do budowy drogi, a właściciele zostaną zobowiązani do opuszczenia swoich nieruchomości bez zbędnej zwłoki. Ustalenie odszkodowania za wywłaszczenie nastąpi po zajęciu gruntów. Choć przepisy przewidują na ustalenie wysokości odszkodowania 60 dni od dnia nadania rygoru natychmiastowej wykonalności, to w praktyce ten proces może się znacznie wydłużyć (potrwać nawet kilka lat).

W świetle powyższych informacji, warto wcześniej, jeszcze przed wydaniem decyzji ZRID, skonsultować się z prawnikiem, aby dobrze przygotować się do sytuacji i maksymalnie zmniejszyć jej negatywne następstwa.


O Autorze

Paweł Goryl

Paweł Goryl

Specjalista ds. treści

Szanowni Państwo, jeżeli opisywany wyżej temat dotyczy także Państwa, to zapraszamy do kontaktu telefonicznie pod numerem +48 502 453 699 (lub przez formularz kontaktowy na dole strony).

Oszacuj swoje odszkodowanie - skorzystaj z naszego kalkulatora

Sprawdź, ile możesz zyskać po wywłaszczeniu. Skorzystaj z naszego intuicyjnego kalkulatora i odkryj potencjalną wartość swojego odszkodowania.

Oszacuj odszkodowanie

Potrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się z nami

Jesteśmy tutaj, aby odpowiedzieć na Twoje pytania i zapewnić wsparcie w sprawach związanych z wywłaszczeniem. Skorzystaj z formularza kontaktowego i zgłoś swoje potrzeby już teraz.

+48 502 453 699

Kancelaria Prawna INLEGIS

Prosto o nieruchomościach

E

T

R

5.0

z ponad 80 opinii

ul. Podwale 83 lok. 7

50-414 Wrocław

Telefon: +48 502 453 699


© 2024 Kancelaria Prawna INLEGIS. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Polityka Prywatności

Wykonane przezThe Story