Autor:
Paweł GorylRecenzent:
Mirosław OchojskiData publikacji:
22 lis 2024 r.Ostatnia aktualizacja:
22 lis 2024 r.Spis Treści
Rozwój infrastruktury drogowej w Polsce Wschodniej nabiera tempa. Dzięki budowie drogi ekspresowej S19 poprawi się dostępność komunikacyjną regionu oraz wzmocni jego gospodarczy potencjał. Prace, które przyczynią się do modernizacji sieci transportowej, wiążą się jednocześnie z wieloma wyzwaniami. Problematyczne jest np. wywłaszczenie nieruchomości.
Budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku od końca obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej do węzła Lubartów Północ to jeden z ważniejszych elementów rozwoju infrastruktury drogowej w województwie lubelskim. Inwestycja realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) znacząco poprawi jakość połączeń komunikacyjnych w regionie.
Inwestorem w przypadku tego przedsięwzięcia jest Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Lublinie.
Umowa na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego została zawarta 24 lipca 2006 r. z firmą ARCADIS Sp. z o.o.
Wniosek o decyzję środowiskową złożono 7 lipca 2011 r. Decyzja została wydana 19 października 2012 r. przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie.
Umowę z wykonawcą w trybie „Projektuj i buduj” podpisano 15 września 2022 r. Konsorcjum Rubau Polska i Poltores podjęło się realizacji inwestycji o wartości blisko 390 mln zł.
Wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) został złożony 17 lipca 2023 r. do Wojewody Lubelskiego. Uzyskanie zezwolenia umożliwia rozpoczęcie robót budowlanych.
Inwestycja obejmuje odcinek o długości 15,78 km, położony na terenie województwa lubelskiego, w powiecie lubartowskim. Trasa przebiega głównie nowym śladem przez tereny rolnicze, omijając miejscowości. Minimalizuje to wpływ na istniejącą zabudowę.
Droga S19 została zaprojektowana jako nowoczesna droga ekspresowa (klasa S). Składać się będzie z dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda. Pasy ruchu będą mieć szerokość 3,5 m, a dodatkowo przewidziano pasy awaryjne o szerokości 2,5 m. Pobocza drogi będą miały szerokość 0,75 m, co zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo i stabilność konstrukcji. Droga została zaprojektowana tak, aby mogła obsługiwać obciążenie do 11,5 t na oś, co czyni ją przystosowaną do intensywnego ruchu pojazdów ciężarowych.
W ramach inwestycji zaplanowano Węzeł Drogowy Firlej, który zapewni płynność ruchu między drogą ekspresową a lokalnymi układami drogowymi. Węzeł ten ma kluczowe znaczenie dla obsługi ruchu regionalnego.
W ramach projektu powstaną obiekty inżynierskie, takie jak 7 wiaduktów, 3 kładki dla pieszych oraz przejścia dla zwierząt – jedno dla dużych, jedno dla średnich i jedno dla małych gatunków. Dodatkowo projekt zakłada instalację urządzeń ochrony środowiska, takich jak ekrany akustyczne, rowy trawiaste oraz zbiorniki retencyjne, co przyczyni się do minimalizacji wpływu drogi na otoczenie.
Planuje się budowę MOP kategorii III w Woli Lisowskiej i kategorii II w Mieczysławce.
Budowa drogi S19 ma na celu zwiększenie dostępności komunikacyjnej regionu, poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, odciążenie lokalnych dróg od ruchu tranzytowego oraz wspieranie rozwoju gospodarczego województwa lubelskiego. Realizacja inwestycji stanowi istotny krok w kierunku modernizacji infrastruktury drogowej w Polsce Wschodniej. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych, droga S19 stanie się strategicznym szlakiem komunikacyjnym. Skutecznie połączy ona wschodnią część kraju z pozostałymi regionami Polski.
Podczas budowy drogi S19 wielu mieszkańców powiatu lubartowskiego zmierzy się z wywłaszczeniem gruntów. Ważne jest, aby pamiętać, że decyzjom ZRID często towarzyszy rygor natychmiastowej wykonalności. Oznacza to, że inwestor ma prawo niezwłocznie przejąć nieruchomość, a właściciel jest zobowiązany do jej opuszczenia, zanim zostanie ustalone należne odszkodowanie. Zgodnie z przepisami tzw. specustawy drogowej, proces ustalania odszkodowania powinien zakończyć się w ciągu 60 dni od momentu nadania rygoru. Trzeba jednak mieć świadomość, że czas ten może znacznie się wydłużyć.
Pomoc prawnika może pomóc właścicielom gruntów skutecznie bronić ich interesów. Doradzi on jakie podjąć działania, aby zminimalizować negatywne skutki wywłaszczenia pod drogi. Często zaleca się np. zamówienie usługi wyceny nieruchomości u niezależnego rzeczoznawcy.
Autor
Paweł Goryl
Specjalista ds. treści
Szanowni Państwo, jeżeli opisywany wyżej temat dotyczy także Państwa, to zapraszamy do kontaktu telefonicznie pod numerem +48 502 453 699 (lub przez formularz kontaktowy na dole strony).
Oszacuj swoje odszkodowanie - skorzystaj z naszego kalkulatora
Sprawdź, ile możesz zyskać po wywłaszczeniu. Skorzystaj z naszego intuicyjnego kalkulatora i odkryj potencjalną wartość swojego odszkodowania.
Oszacuj odszkodowaniePotrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się z nami
Jesteśmy tutaj, aby odpowiedzieć na Twoje pytania i zapewnić wsparcie w sprawach związanych z wywłaszczeniem. Skorzystaj z formularza kontaktowego i zgłoś swoje potrzeby już teraz.
Kancelaria Prawna INLEGIS
Prosto o nieruchomościach
ul. Podwale 83 lok. 7
50-414 Wrocław
Telefon:
+48 502 453 699
© 2024 Kancelaria Prawna INLEGIS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Polityka PrywatnościWykonane przezThe Story
E
T
R
z ponad 80 opinii