kancelaria prawna Wrocław INLEGIS , wywłaszczenie

Budowa drogi S17 Zamość Południe (bez węzła) - Tomaszów Lubelski Północ (bez węzła)


Autor:

Paweł Goryl

Recenzent:

Mirosław Ochojski

Data publikacji:

18 wrz 2024 r.

Ostatnia aktualizacja:

4 wrz 2024 r.
Oceń artykuł:

Złożenie wniosku o ZRID dla odcinka drogi S17 między Zamościem Południe a Tomaszowem Lubelskim Północ przybliża tę inwestycję do kluczowego etapu. To sygnał dla właścicieli nieruchomości, aby już teraz zadbali o uzyskanie jak najkorzystniejszych odszkodowań. Wydanie decyzji ZRID nie tylko otworzy drogę do rozpoczęcia prac budowlanych, ale także zainicjuje proces wywłaszczeń.

Informacje o drodze Zamość Południe (bez węzła) - Tomaszów Lubelski Północ (bez węzła) (S17)

Budowa drogi ekspresowej S17 na odcinku Zamość Południe (bez węzła) - Tomaszów Lubelski Północ (bez węzła) to jedno z kluczowych przedsięwzięć w ramach rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce. Inwestycja ta stanowi integralną część dużego projektu, którego celem jest poprawa dostępności do przejścia granicznego w Hrebennem oraz usprawnienie komunikacji na trasie międzynarodowej E372. Odcinek realizowany jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) przez Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Lublinie.

Postęp w inwestycji – harmonogram

Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe

Podstawy projektu zostały opracowane w ramach Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, na którego zrealizowanie podpisano umowę już w 2006 r. Za wykonanie studium odpowiadały firmy DrogMost Lubelski Sp. z o.o. oraz DRO-KONSULT Sp. z o.o. Analiza ta określiła kluczowe aspekty techniczne i środowiskowe inwestycji, a także zidentyfikowała potencjalne wyzwania i korzyści płynące z realizacji tego odcinka drogi.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

27 kwietnia 2011 r. złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, który został rozpatrzony pozytywnie przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie. Decyzja została wydana 8 kwietnia 2016 r., co umożliwiło dalsze prace przygotowawcze i projektowe.

Koncepcja programowa

29 kwietnia 2019 r. podpisano umowę na wykonanie koncepcji programowej z firmą IVIA S.A. Koncepcja ta stanowi szczegółowy plan realizacji inwestycji, uwzględniający wszystkie kluczowe parametry techniczne, logistyczne oraz finansowe.

Projekt i realizacja

Umowa na realizację odcinka Zamość Południe (bez węzła) - Tomaszów Lubelski Północ (bez węzła) w systemie „Projektuj i buduj” została podpisana 28 listopada 2022 r. z firmą Kolin Insaat. Prace nad przedsięwzięciem są nadzorowane przez ZDI Sp. z o.o. Koszt kontraktu wynosi ok. 822 mln 500 tys. zł.

Wniosek o decyzję ZRID

Wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) został złożony 28 września 2023 r. do Wojewody Lubelskiego. Uzyskanie tej decyzji jest kluczowym krokiem do fizycznego rozpoczęcia budowy odcinka – zatwierdzi przebieg trasy i pozwoli wykonawcy zająć nieruchomości pod drogę.

Droga S17 Zamość Południe (bez węzła) - Tomaszów Lubelski Północ (bez węzła) – lokalizacja i parametry

Odcinek drogi S17, który pobiegnie od Zamościa Południe (bez węzła) do Tomaszowa Lubelskiego Północ (bez węzła), będzie mieć długość 18,5 km. Trasa została zaprojektowana jako droga klasy S. Oznacza to, że zostanie wyposażony w 2 jezdnie, każdą z 2 pasami ruchu o szerokości 3,5 m. Przewidziano także pasy awaryjne o szerokości 2,5 m oraz pobocza o szerokości od 0,75 do 4 m. Droga będzie przystosowana do obciążenia 115 kN na oś.

Zakres robót budowlanych

Węzły drogowe

Na omawianym odcinku zaplanowano budowę węzła drogowego Tarnawatka, który umożliwi bezpieczne i płynne połączenie lokalnych dróg z nową trasą ekspresową S17.

Miejsca obsługi podróżnych i obwody utrzymania drogi

Podróżujący w obie strony odpoczną w 2 siostrzanych miejscach obsługi podróżnych MOP Krynice (odpowiednio kategorii III i II). Dzięki obwodowi utrzymania drogi (OUD) w Tarnawatce, wszystkie niezbędne prace drogowe na omawianym odcinku będą przeprowadzane na bieżąco.

Obiekty inżynierskie

W ramach inwestycji przewidziano budowę 21 obiektów inżynierskich, w tym m.in. pięciu mostów, 12 wiaduktów, kładki dla pieszych oraz 7 przejść dla zwierząt dużych i średnich. Tego typu obiekty inżynierskie są niezbędne do zapewnienia odpowiedniej funkcjonalności drogi, jak również ochrony środowiska naturalnego.

Ochrona środowiska

Inwestycja zakłada szereg działań mających na celu ochronę środowiska naturalnego. W ramach prac budowlanych przewidziano budowę przejść dla zwierząt małych, średnich i dużych, ekrany akustyczne, zbiorniki retencyjne, przepusty dla płazów, nasadzenia oraz ogrodzenie całego odcinka.

Perspektywy oraz cel budowy drogi

Celem budowy odcinka drogi S17 Zamość Południe (bez węzła) - Tomaszów Lubelski Północ (bez węzła) jest poprawa dostępności komunikacyjnej południowo-wschodniej Polski oraz ułatwienie tranzytu międzynarodowego w kierunku przejścia granicznego w Hrebennem. Realizacja tej inwestycji przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu podróży, a także do rozwoju gospodarczego regionu.

Wywłaszczenia pod drogę Zamość Południe - Tomaszów Lubelski Północ

Osoby wywłaszczane pod budowę drogi S17 powinny mieć na uwadze, że decyzje ZRID rzadko są podważane. Dzieje się tak, gdyż proces przygotowania przedsięwzięć drogowych obejmuje wiele etapów, które wymagają przeprowadzenia licznych ekspertyz oraz dokonania szeregu uzgodnień międzyinstytucjonalnych. Znacznie częściej dochodzi do uchylenia decyzji dotyczących wysokości odszkodowań za wywłaszczenie.

Aby zapewnić sobie odpowiednią ochronę praw i możliwość uzyskania maksymalnego odszkodowania, kluczowe jest podjęcie odpowiednich działań już na wczesnym etapie planowania inwestycji. Zalecane jest, aby właściciele nieruchomości przewidzianych pod wywłaszczenie skonsultowali się z prawnikiem specjalizującym się w prawie nieruchomości lub prawie administracyjnym. Należy przy tym pamiętać, że proces ustalenia wysokości odszkodowań może być długotrwały. Chociaż teoretycznie organy mają na to 60 dni od momentu nadania decyzji ZRID rygoru natychmiastowej wykonalności, w praktyce często zajmuje to znacznie więcej czasu.


O Autorze

Paweł Goryl

Paweł Goryl

Specjalista ds. treści

Szanowni Państwo, jeżeli opisywany wyżej temat dotyczy także Państwa, to zapraszamy do kontaktu telefonicznie pod numerem +48 502 453 699 (lub przez formularz kontaktowy na dole strony).

Oszacuj swoje odszkodowanie - skorzystaj z naszego kalkulatora

Sprawdź, ile możesz zyskać po wywłaszczeniu. Skorzystaj z naszego intuicyjnego kalkulatora i odkryj potencjalną wartość swojego odszkodowania.

Oszacuj odszkodowanie

Potrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się z nami

Jesteśmy tutaj, aby odpowiedzieć na Twoje pytania i zapewnić wsparcie w sprawach związanych z wywłaszczeniem. Skorzystaj z formularza kontaktowego i zgłoś swoje potrzeby już teraz.