kancelaria prawna Wrocław INLEGIS , wywłaszczenie

Budowa drogi S1 na odcinku Kosztowy II - Bieruń (I/B)


Autor:

Paweł Goryl

Recenzent:

Mirosław Ochojski

Data publikacji:

12 sie 2024 r.

Ostatnia aktualizacja:

20 sie 2024 r.
Oceń artykuł:

Trwa postępowanie o wydanie zezwolenia na budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Kosztowy II - Bieruń. Przeczytaj dzisiejszy artykuł i poznaj szczegóły planowanej inwestycji. Jeśli Twoja nieruchomość leży na trasie tego przedsięwzięcia, warto rozważyć konsultacje ze specjalistą, aby odpowiednio wcześnie zabezpieczyć swoje prawa.

Informacje o drodze S1 Kosztowy II - Bieruń (odcinek I/B)

Droga ekspresowa S1 na odcinku Kosztowy II – Bieruń (odcinek I/B) stanie się kluczowym elementem infrastruktury drogowej w województwie śląskim. Projekt ten stanowi część szerszego projektu łączącego Kosztowy z Bielsko-Białą. Inwestycja ta zostanie zrealizowana w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 z perspektywą do 2025 r. Inwestorem jest rejonowy oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Katowicach.

Postęp w inwestycji – harmonogram

Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe

Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, na którego wykonanie podpisano umowę 28 października 2011 r., stanowi podstawę merytoryczną dla dalszych etapów przygotowania inwestycji.

Koncepcja programowa

Koncepcja programowa została opracowana przez Multiconsult Polska Sp. z o.o., a umowę na jej wykonanie podpisano 22 listopada 2017 r.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

W toku prac nad budową drogi wydano do tej pory dwie decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach. Pierwszą wydał Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach 30 czerwca 2016 r. (wniosek złożono 12 czerwca 2015 r.), natomiast kolejną w toku postępowania odwoławczego – po uchyleniu pierwszej – wydał Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska 3 października 2022 r.

Projekt i realizacja

W ramach projektu przyjęto system realizacji „Projektuj i buduj”, co oznacza, że wykonawca, firma BUDIMEX SA, jest odpowiedzialna zarówno za opracowanie projektu, jak i późniejsze wykonanie prac budowlanych. Umowa z wykonawcą została podpisana 4 lipca 2022 roku. Nadzór inwestorski sprawuje konsorcjum firm Ayesa Polska Sp. z o.o., DTŚ S.A. oraz Inko Consulting Sp. z o.o. Wartość brutto kontraktu to 489 mln 175 tys. 59 zł.

Wniosek o decyzję ZRID

Wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy omawianego odcinka drogi ekspresowej wpłynął do Wojewody Śląskiego 28 kwietnia 2023 r. Decyzja ta jest kluczowym dokumentem pozwalającym na rozpoczęcie prac budowlanych. Nie udało się jej dotąd uzyskać, ponieważ konieczne jest poddanie inwestycji ponownej ocenie oddziaływania na środowisko. Postanowienie uzgadniające realizację przedsięwzięcia i określające warunki ww. oceny zostało wydane przez Regionalnego Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach 16 lipca 2024 r.

Droga S1 Kosztowy II - Bieruń (odcinek I/B) – lokalizacja i parametry

Odcinek Kosztowy II – Bieruń (I/B) znajduje się na terenie województwa śląskiego, w powiatach mysłowickim i bieruńsko-lędzińskim, na obszarze gmin: Mysłowice, Imielin, Lędziny i Bieruń. Droga S1 stanowi fragment europejskiego korytarza transportowego nr VI, który łączy kraje nadbałtyckie z południową Europą. Na terenie Polski, w korytarzu VI, znajduje się m.in. autostrada A1 oraz droga ekspresowa S1 (Bielsko-Biała – Zwardoń).

Zaprojektowana droga klasy S (droga ekspresowa) na odcinku Kosztowy II - Bieruń (I/B) posiadać będzie 2 jezdnie po 2 pasy ruchu (z rezerwą na trzeci pas ruchu w pasie dzielącym). Szerokość każdego pasa ruchu wynosić ma 3,5 m, szerokość pasa awaryjnego 2,5 m, a szerokość poboczy 0,75 m lub więcej, jeśli wynika to z warunków usytuowania urządzeń organizacji, bezpieczeństwa ruchu lub ochrony środowiska. Maksymalne dopuszczalne obciążenie pojazdów określono na 115 kN/oś.

Zakres robót budowlanych

Węzły drogowe i skrzyżowania

W ramach projektu przewidziano budowę dwóch węzłów drogowych: Kosztowy II oraz Lędziny.

Obiekty inżynierskie

Projekt obejmuje 16 obiektów inżynierskich, w tym: 1 wiaduktu w ciągu drogi ekspresowej z przejściem dla zwierząt dużych, 1 wiaduktu kolejowego, 2 ciągów umożliwiających przekraczanie drogi przez pieszych i rowerzystów (1 kładki i 1 przejścia pod drogą) oraz 1 przepustu o funkcji ekologicznej.

Miejsca Obsługi Podróżnych

Przewidziano budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): Lędziny Wschód i Lędziny Zachód. MOP Lędziny Wschód będzie pełnił funkcję wypoczynkowo-usługową (kat. I) z dodatkowymi udogodnieniami, takimi jak stacja paliw, obiekty gastronomiczno-handlowe i punkt informacji turystycznej. MOP Lędziny Zachód, o funkcji wypoczynkowej i usługowej (kat. II), posiadać ma obiekty noclegowe oraz w zależności od potrzeb także: agendy poczty, banku, biur turystycznych, a nawet biur ubezpieczeniowych.

Ochrona środowiska

W ramach inwestycji przewidziano szereg działań mających na celu ochronę środowiska. Zostaną zainstalowane ekrany akustyczne o łącznej powierzchni 26 tys. 183 m kw., a także zbudowane zbiorniki retencyjne oraz system odwodnienia. Dodatkowo, projekt uwzględnia wykonanie przejścia dla zwierząt dużych zintegrowanego z mostem oraz płotków naprowadzających dla płazów. Przewidziano również nasadzenia zieleni ochronnej.

Perspektywy oraz cel budowy drogi

Budowa odcinka S1 Kosztowy II - Bieruń ma na celu poprawę połączeń komunikacyjnych w województwie śląskim, usprawnienie ruchu tranzytowego oraz zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Realizacja tego projektu przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu poprzez lepsze skomunikowanie z innymi częściami kraju i Europy. Jak podkreśla inwestor, projekt ten jest nie tylko ważnym elementem infrastrukturalnym, ale także krokiem ku zrównoważonemu rozwojowi transportu, z uwzględnieniem wymogów ochrony środowiska.

Wywłaszczenia przy budowie odc. Kosztowy II - Bieruń (I/B)

Budowa odcinka Kosztowy II - Bieruń (I/B) wymaga przejęcia prywatnych terenów. W związku z tym, osoby, których nieruchomości mogą być objęte wywłaszczeniem, powinny uważnie śledzić postępy projektu. W ramach wniosku o wydanie decyzji ZRID złożono również prośbę o nadanie jej rygoru natychmiastowej wykonalności. Taki rygor pozwala inwestorowi na szybkie przejęcie terenu, zobowiązując jednocześnie osobę wywłaszczaną do wydania swojej własności oraz opróżnienia jej z wszelkich rzeczy ruchomych (wolnostojących mebli, pojazdów, roślin w donicach itp.). Odszkodowanie za wywłaszczenie powinno zostać ustalone przez organ w terminie 60 dni od dnia nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności. W praktyce ustalenie kompensaty finansowej często zajmuje znacznie więcej czasu. Dlatego zaleca się, aby jeszcze przed otrzymaniem decyzji ZRID właściciele działek zagrożonych wywłaszczeniem zabezpieczyli swoje prawa poprzez konsultację ze specjalistą, co może pomóc zminimalizować niekorzystne konsekwencje zdarzenia. Trzeba też mieć na uwadze, że chociaż odszkodowania za wywłaszczenie pod drogę bywają zaniżone, to dzięki wykwalifikowanemu prawnikowi często udaje się je zwiększyć.


O Autorze

Paweł Goryl

Paweł Goryl

Specjalista ds. treści

Szanowni Państwo, jeżeli opisywany wyżej temat dotyczy także Państwa, to zapraszamy do kontaktu telefonicznie pod numerem +48 502 453 699 (lub przez formularz kontaktowy na dole strony).

Oszacuj swoje odszkodowanie - skorzystaj z naszego kalkulatora

Sprawdź, ile możesz zyskać po wywłaszczeniu. Skorzystaj z naszego intuicyjnego kalkulatora i odkryj potencjalną wartość swojego odszkodowania.

Oszacuj odszkodowanie

Potrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się z nami

Jesteśmy tutaj, aby odpowiedzieć na Twoje pytania i zapewnić wsparcie w sprawach związanych z wywłaszczeniem. Skorzystaj z formularza kontaktowego i zgłoś swoje potrzeby już teraz.

+48 502 453 699

Kancelaria Prawna INLEGIS

Prosto o nieruchomościach

E

T

R

5.0

z ponad 80 opinii

ul. Podwale 83 lok. 7

50-414 Wrocław

Telefon: +48 502 453 699


© 2024 Kancelaria Prawna INLEGIS. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Polityka Prywatności

Wykonane przezThe Story