Autor:
Paweł GorylRecenzent:
Mirosław OchojskiData publikacji:
18 paź 2024 r.Ostatnia aktualizacja:
18 paź 2024 r.Spis Treści
Budowa autostrady A2 na odcinku Biała Podlaska – granica państwa to inwestycja, która ma znacząco usprawnić połączenia międzynarodowe. Został już złożony wniosek o decyzję ZRID, której wydanie otwiera drogę do rozpoczęcia budowy. Jednocześnie napięta sytuacja międzynarodowa może wpłynąć na harmonogram realizacji tego projektu.
32-kilometrowy odcinek A2 od Białej Podlaskiej do granicy z Białorusią ma stać się kluczowym fragmentem międzynarodowej trasy, łączącej Siedlce z przejściem granicznym w Brześciu. Nowoczesna autostrada zostanie zrealizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., z perspektywą do 2033 r.
Inwestorem w przypadku omawianej inwestycji jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział GDDKiA Warszawa.
Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla tego odcinka zostało opracowane przez konsorcjum DHV Polska Sp. z o.o., MGGP S.A. oraz DRO-KONSULT Sp. z o.o. Umowa na wykonanie analizy została podpisana 21 listopada 2007 r.
Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach został złożony 3 marca 2009 r. Decyzję wydał Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie 20 grudnia 2011 r.
Koncepcja programowa inwestycji została przygotowana na podstawie umowy z 11 stycznia 2019 r. przez Multiconsult Polska Sp. z o. o.
Za przygotowanie projektu koniecznego do złożenia wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (decyzja ZRID) odpowiedzialne było przedsiębiorstwo Mosty Gdańsk Sp. z o.o., z którymi umowa została podpisana 3 września 2021 r. Za fizyczną realizację inwestycji odpowiadać będzie firma, która zostanie wyłoniona po wydaniu ww. decyzji.
Wniosek o wydanie decyzji ZRID złożono 10 stycznia 2022 r. do Wojewody Lubelskiego. Nie wiadomo, kiedy decyzja zostanie wydana, ponieważ w ramach ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko inwestor wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia. Procedury tego typu, zwłaszcza dla dużych inwestycji, są długotrwałe.
Autostrada A2 na tym odcinku znajduje się w całości w województwie lubelskim, na terenie powiatu bialskiego, w gminach Biała Podlaska, Rokitno, Zalesie oraz Terespol. Droga klasy A ma posiadać dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu, każdy o szerokości 3,75 m, oraz pasy awaryjne o szerokości 3 m. Dopuszczalne obciążenie nawierzchni ustalono na 11,5 ton na oś.
Budowa autostrady została podzielona na 4 etapy realizacyjne:
Na trasie planowane są liczne obiekty inżynierskie, w tym wiadukty drogowe i wiadukty w ciągu dróg bocznych, przepusty oraz przejścia dla zwierząt.
Kluczowy węzeł na tym odcinku to Węzeł Dobryń, który umożliwi połączenie z lokalnymi drogami oraz będzie stanowił istotny element infrastruktury w regionie.
Projekt przewiduje wybudowanie 2 miejsc obsługi podróżnych (MOP) z funkcją komercyjną. Będą to znajdujące się po obu stronach drogi MOP Kijowiec.
W ramach inwestycji przewidziano szereg rozwiązań ekologicznych, takich jak przejścia dla zwierząt małych, średnich i dużych, ekrany akustyczne, pasy zieleni izolacyjnej, zbiorniki retencyjne oraz rowy trawiaste. Zaplanowano także przepusty dla płazów oraz zintegrowane z obiektami mostowymi przejścia dla zwierząt.
Budowa autostrady A2 na odcinku Biała Podlaska - granica państwa ma na celu usprawnienie komunikacji międzynarodowej, poprawę bezpieczeństwa oraz zwiększenie zdolności przewozowych infrastruktury drogowej w regionie. Inwestycja ta wpisuje się w długoterminowy plan modernizacji i rozbudowy sieci dróg w Polsce, mający na celu wspieranie rozwoju gospodarczego oraz regionalnego. Obecnie polskie drogi prowadzące do granicy w Brześciu charakteryzują się dużo mniejszą przepustowością niż drogi białoruskie. Inwestycja ma zatem potencjał do odegraniu kluczowej roli tranzytowej na osi wschód-zachód Europy.
Trzeba jednocześnie zaznaczyć, że z powodu napiętej sytuacji międzynarodowej, projekt budowy autostrady na omawianym odcinku nie wydaje się obecnie inwestycją priorytetową. Trudno zatem powiedzieć, czy przedsięwzięcie doczeka się w najbliższych latach realizacji.
Zgodnie z wyliczeniami GDDKiA realizacja inwestycji na omawianym odcinku Biała Podlaska (Cicibór) - gr. państwa wymagać będzie wywłaszczenia w różnym zakresie minimum 1215 działek (677 na odc. X, 352 na odc. XI, 186 na odc. XII).
Wydanie decyzji ZRID odgrywa istotną rolę w procesie nabywania gruntów pod drogi. Dokument ten precyzyjnie wyznacza granice planowanej inwestycji, reguluje zasady wywłaszczenia oraz określa obowiązki wszystkich stron zaangażowanych w projekt. W przypadku budowy autostrad, wysokość odszkodowań dla wywłaszczonych właścicieli gruntów jest ustalana przez wojewodę na podstawie wycen sporządzonych przez rzeczoznawców majątkowych. Ważne jest, aby te odszkodowania były „słuszne”, co oznacza, że ich wysokość musi być ustalona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Procedury wywłaszczeniowe są nieodzownym elementem rozwoju infrastruktury drogowej, dlatego ich przeprowadzenie wymaga od organów staranności. Aby zminimalizować potencjalnie negatywne skutki wywłaszczenia i ochronić swoje interesy, warto skorzystać z profesjonalnej pomocy prawnej.
Autor
Paweł Goryl
Specjalista ds. treści
Szanowni Państwo, jeżeli opisywany wyżej temat dotyczy także Państwa, to zapraszamy do kontaktu telefonicznie pod numerem +48 502 453 699 (lub przez formularz kontaktowy na dole strony).
Oszacuj swoje odszkodowanie - skorzystaj z naszego kalkulatora
Sprawdź, ile możesz zyskać po wywłaszczeniu. Skorzystaj z naszego intuicyjnego kalkulatora i odkryj potencjalną wartość swojego odszkodowania.
Oszacuj odszkodowaniePotrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się z nami
Jesteśmy tutaj, aby odpowiedzieć na Twoje pytania i zapewnić wsparcie w sprawach związanych z wywłaszczeniem. Skorzystaj z formularza kontaktowego i zgłoś swoje potrzeby już teraz.
Kancelaria Prawna INLEGIS
Prosto o nieruchomościach
ul. Podwale 83 lok. 7
50-414 Wrocław
Telefon:
+48 502 453 699
© 2024 Kancelaria Prawna INLEGIS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Polityka PrywatnościWykonane przezThe Story
E
T
R
z ponad 80 opinii